12.10.20

Tarihi Moda, Modern Çağ


Zack M. Pinsent 

Kendi kendini yetiştiren terzi Zack M. Pinsent sadece 18. ve 19. yüzyıl tarzı kıyafetler giyiyor.

İngiliz terzi Zack MacLeod Pinsent’in tarihi kıyafet tutkusu, 14 yaşında son kotlarını törenle yakmasıyla başlamış. Farklı dönemlerden kıyafetler giymiş, mesela Viktoryen fakat Londra’da bir baloya davet edilip giyecek bir şey bulamayınca, Regency ve Georgian dönemin modasından etkilenmiş.

Zack M. Pinsent

“eBay’e girdim ve bir frak takımı buldum, bana uysun diye kesip biçtim. Hâlâ fotoğrafları duruyor, korkunçlar.” Diyor gülerek. “Ama o noktada kapıldım. Gerçekten estetiğini sevdiğim.”

26 yaşındaki terzi, artık sadece 18. Yüzyılın ortası ve 19. Yüzyılın başındaki Georgian, Regency dönemi tarzında giyiniyor.

Şimdiyse Brighton’da dikim evi kurmuş ve 1666-1900 yıllarına ait kadın ve erkek, el dikimi ısmarlama tarihi kıyafetlerde İngiltere’nin önde gelen uzmanlarından biri olmuş.

 

Zack M. Pinsent

“Bir Karış Yükselmiş” Hissetmek

Georgian ve Regency döneminin kıyafetleri sadece gösterişli tasarım, sembolik işleme, şatafatlı görünüm ve cüretkâr renk kullanımı sebepleriyle cazip değil. Bu dönemler, kendinizi güzel hissetmek için güzel bir şey giymeniz demek.

“Bu giysileri giymem, bana bir karış yükselmiş hissettiriyor.” Diyor BBC röportajında.

İnsanların genellikle, yalnızca ilgi çekmek için böyle giyiniyor diyerek onu suçlayıp yargıladıklarını söylüyor.

“Eğer sadece ilgi çekmek için yapsaydım, daha kolay, daha az araştırma, el dikişi ve diğer her şeyi gerektiren bir şey yapardım. 7/24 tarihi elbise giyiyorum. Yalnızca evden çıktığımda veya bir etkinliğe gittiğimde değil, sürekli. Yapmacıklığa karşın, durumu hakiki tarz yapan esas bu.” Diyor.

Eğer Pinsent’in 350 Bin takipçisi olan Instagram hesabına bakarsanız, enfes giyiminin kendini böyle hissettirdiğini kolayca görebilirsiniz. Ancak el dikişi tarihi kıyafetler giydiğinde gelen içsel güvenç Pinsent’in yegâne deneyimi değil.

Zack M. Pinsent 

Mesela Pinsent, Regency rop için bir hanımefendinin ölçülerini almış, beraber oturup kumaş örneklerini değerlendiriyorlarmış:

“Dedi ki, “A! Benim bedenim…” sözünü kestim ve dedim ki, “Hayır, sen beden numaran falan değilsin. Senin bedenin bu olacak. Sana oturacak. Hemen gözyaşlarına boğuldu çünkü bütün hayatı boyunca etiket üzerindeki numarayla, tamamen keyfi bir numarayla tanımlanmış.”

Pinsent modern moda endüstrisinin (giyim, modellik, makyaj şirketleriyle yönlendirilen) beden ölçüleri ve standartlarının insanlara kendilerini kötü hissettirmek için tasarlandığını belirtiyor. Bu yolla, kendilerini daha iyi hissetmek için daha çok tüketiyorlar.

“Tüm moda ve güzellik endüstrisi, değerli olmanız için belirli şekilde görünmeniz gerektiği fikrine göre ayarlanmış.” Diyor.

Bunca zamandır, el dikişi kıyafetler yapmaya başladığından beri müşterilerinden gelen tepkilerin beklenmedik olduğunu söylüyor. Fakat geçmişe dönüp bakınca, size özel bir şeye sahip olmanın ne kadar özgürleştirici olduğunu anlıyor.

“Tarih boyunca kıyafetlerin her zaman söyleyecek, iletecek bir şeyi vardı. Bugünlerde kıyafetler bir şey söylemiyor, tamamen suskunlar.” Diyor.

Pinsent farklı bütçelere göre terzilik yapıyor. Basit kumaşlar da var, pahalılar da. Örneğin bir müşterisi için yaklaşık 1 metresi 1000 pounda gelen Venedik imalatı el dokuması ipekli kadife siparişi vermiş.

Pinsent, Georgian ve Regency dönemi giyiminin özellikle şaşalı görünüm ve canlı renkleri nedeniyle güzel olduğunu söylüyor.

“Günümüz erkekleri oldukça depresif olan lacivert, gri ve kahverengine sıkışıp kaldılar. O zamanın askeri kahramanları savaşa bol işlemeli üniformalarla gidiyorlardı.” Ki üzerlerinde kalpler, çiçekler ve diğer süslü detaylar vardı.

Modern giyim standartlarıyla, “Özsaygımızı ve bazen de diğerlerine saygıyı yitirdik. Alışverişe pijamayla gidip, aynı zamanda da ciddiye alınmayı beklemek güç.” Diyor.


Zack M. Pinsent
 

Geleneksel Kumaşlar

Yalnızca tarihi dönem terziliği yapmıyor Pinsent, gezegene yardımcı geleneksel zanaat uygulamalarını da kullanıyor. Tarihi gerçekçiliği olan, yüzde yüz doğal ürünler kullanıyor. Daha düşük karbon ayak iziyle Belçika ve İrlanda’da üretilen ketenler gibi.

Pamuk doğal olsa da, Pinsent toksik üretimi nedeniyle onu kullanmıyor. Sadece bir pamuklu tişört üretmek için 30 küvetten fazla suya ihtiyaç duyuluyor örneğin. Buna karşın keten, tabii anti bakteriyel ve yüzyıllarca kullanım ömrü var.

Pinsent ayrıca “polyester” gibi terimleri kullanmayı bırakmamız gerekli diyor çünkü bu, materyalin gerçek özünü saklıyor.

“Plastik. Asla kaybolmayacak. Binlerce yıl yeryüzünde kalacak, balıkları zehirleyecek ve bizler de sushi-mizde yiyeceğiz.”

Sürdürülebilir, el dikişi tarihi kıyafetlerle, Pinsent hoşa giden tarzdan fazlasını üretiyor. İç ve dış dünyamız arasındaki kopuk ilişkiyi: güzel, etik üretilmiş klasik kıyafetler giyerek, ruhunuzu da yüceltebilirsiniz diyerek vurguluyor.

“Çeşitli şeylerin farkına vararak küçük adımlar atmakla ilgili hepsi. Kısa bir an için bu dünyadayız. Giydiğiniz kıyafet sizi memnun etmiyorsa, olayı kaçırıyorsunuz demek.”


The Epoc Times, J.H. White, 24 Haziran 2020 
Tercüme: Utku Cem, Ekim 2020

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder