14.5.18

Sanal Simidimi Kimler Beğendi?



Geçtiğimiz hafta Facebook üzerinden çok başarılı, küçük bir iş kurdum. Adı VirtualBagel ve dünya çapında 3,000 kişiden beğeni aldı – kesinlikle hiçbir işe yaramadığı gerçeği bir yana. Ancak namevcut bu şirketi yönetirken, oldukça büyük pek çok markaca önemsenen “beğenilere” ve Facebook reklamlarının kullanışsızlığına dair bazı şeyler öğrendim.

Sosyal medya danışmanı Michael Tinmout, küçük işletmesine Facebook’taki reklamlarından gelen müşteriler hakkındaki kaygılarından bahsedince, bir deney yapmaya karar verdim. Facebook kullanıcılarını sanal bir işletme reklamına tıklamaya ve beğenmeye ikna edebilir miydim?

VirtualBagel fikri, büyük oğlumun yıllar önce ilk bilgisayarımıza yavaşça yüklenen bir fotoğrafı gördüğünde verdiği tepkiden doğdu: “Donutları da böyle yükleyebilir miydik?” Böylece, işimi VirtualDoughnut diye isimlendiricektim – ta ki telif hakkı sorunu olmayan bir fotoğrafa ihtiyacımı fark edene kadar ve elimde sadece simitler vardı.


Bir sayfa kurdum, çok temel bazı bilgilerle: “İnternet üzerinden sizlere simit gönderiyoruz – sadece yükleyin ve tadını çıkarın.” Tam anlamıyla, sanal açlar dünyasına internet vasıtasıyla sanal simitler teslim etme hayaliydi. Daha fazlası değil.

Sonra, epey kolay sürecin ardından ilk reklamımı oluşturdum. Hedefinizi seçiyorsunuz – benimki sayfamı “beğenmeye” eğilimli kişilerdi – ne kadar harcamak istediğinizi belirliyorsunuz – ben 10 dolarlık tercih ettim – ve nerelerde görülmesini istediğinizi ayarlıyorsunuz.

Birleşik Devletler, Birleşik Krallık, Rusya, Hindistan, Mısır, Endonezya, Malezya ve Filipinleri seçtim. 45 yaş altı, aşçılık ve elektronikle ilgili kişilerle hedefi daralttım fakat yine de potansiyel 112 milyon kullanıcıya ulaşacağım gösteriliyordu.

Nihayet tıkladım ve beklemeye başladım. Dakikalar içinde insanlar anlamsız sitemi beğenmeye başladılar ve 24 saat içinde 1,600 beğeni kazandım – ve 10 dolarım bitti. Peki nereden gelmişlerdi?


Görülüyordu ki VirtualBagel Mısır, Endonezya ve Filipinler’de epeyi popüler olmuştu ancak ABD ve BK’tan neredeyse kimse ilgilenmemişti. Sayfamı beğenen kişiler arasındaysa bazı ilginç karakterler vardı, mesela Ahmet Ronaldo. Kahire’dendi – sayfamın en çok beğeni aldığı şehir – Real Madrid’te çalışıyor gözüküyordu ve profili Cristiano Ronaldo’nun fotoğraflarından başka hiçbir şey içermiyordu.

Daha ilginciyse VirtualBagel yanı sıra beğendikleriydi – 3,000’den fazla sayfa, perakendeci Titchy Kitch London’dan Mr H Menswear’a, Pets World’e kadar. Neler dönüyordu?

Birkaç gün sonra, belirli ülkeleri çıkartarak reklamımı düzenledim. Sadece BK, ABD ve Hindistan’ı hedefledim. Beğeniler artmasına karşın çok azı ABD veya BK’tan geliyordu. 4 günün ardından sayfam 3,000’e yakın kişice beğenilmişti.


En son gün, yalnızca BK Facebook kullanıcılarına reklam yapmaya karar verdim. Sonuçlar açıkça hayal kırıklığıydı – yeni beğeniler adeta damla damla geliyordu. 60 dolar harcadıktan sonra VirtualBagel Mısır ve Hindistan’da kendine bir kitle inşa etmişti fakat BK ve ABD’de etki yaratamamıştı.

Facebook’un reklam yöneticisi sayfasının yardımıyla, oturup sonuçları analiz ettim. Çevrimiçi reklam ölçümlerinin saklı dünyasında yeniyim ancak bir şey göze çarpıyordu. Reklamımın geniş hedeflenmiş tıklanma oranı – reklamın gösterilme sayısının, üzerine tıklanma sayısına bölümü – % 0.55’ti. Dört günde yaklaşık 3,000 beğeni getirdi.

Ancak Birleşik Krallık’la sınırlandırdığımda, oran % 0.059’a düştü. Ve reklamın gösterildiği bir günde kazandığım 17 beğeni için 10 dolar harcadım.

Yani, Facebook reklamları belirli ülkelerde işiniz için etkili olabilir fakat ABD veya BK’da değil. Ve bence, deneyim pek çok soruyu beraberinde getirdi.



Kimi ülkelerde binlerce Facebook reklamına bariz biçimde rastgele tıklayan bu kişiler kimlerdir?

Facebook, belirli ülkelerde sahte “beğeniler” üreten ve reklam sisteminin değerini düşüren sahte profillerden endişe duymamakta mıdır?

Şimdi Facebook, deneyimin değersiz buluyor çünkü kullanışlı sonuçlar verecek şekilde reklamımı hedeflemekte başarısız olmuşum. Şirket ayrıca, sahte profillere dair dikkate değer bir sorun görmediğini beyan ediyor ve pratiği yıldırmaya yönelik davranıyor.

Bunun öneminin ne olduğunu sorabilirsiniz. Facebook tamamıyla reklam değerinin büyümeye devam edeceği sözüne dayanarak borsada 100 milyar dolarlık bir değere ulaştı.

Yani, eğer reklam verenler – küçük veya büyük – Facebook platformunun sunduğu güveni yitirmeye başlarlarsa, vaziyet şirketin gelecekteki başarısı için gerçekten çok ciddileşebilir.

Tercüme: Utku Cem.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder