Yedi ülkede yapılan çalışmaya göre, hükümetler ve bireyler
sosyal medyayı büyük ölçüde yalan, sahte haber yaymak ve propaganda için kullanmaktalar.
Sosyal medyada propaganda, Oxford Üniversitesi tarafından
yapılan bir dizi yeni araştırma sonucuna göre Dünya çapında kamuoyunu manipüle
etmek için kullanılıyor.
Aktif Twitter kullanıcılarının %45’inin bot’lar olduğu Rusya’dan,
tamamen otomatikleştirilmemiş, yüksek derecede koordineli binlerce hesabın
Başkan Tsai Ing-wen’e karşı Çin anakarasının propagandasını yapan kampanyaların
olduğu Tayvan’a kadar, inceleme gösteriyor ki sosyal medya, kirli siyasetin
uluslararası savaş meydanı.
Rapor, Oxford İnternet Enstitüsü Sayısal Propaganda
Araştırma Projesi’nin bir parçası olarak ayrıca Brezilya, Kanada, Çin, Almanya,
Polonya, Ukrayna ve Birleşik Devletler’i içeren yedi ulusu kapsamakta. Oxford’da
İnternet Araştırmaları profesörü olan Philip Howard, “Geleneksel propagandanın ‘yalan,
süprüntü, sahte haberleri’ internette yayılmakta ve ‘Twitter veya Facebook’un
algoritmaları tarafından desteklenmekteler.” diyor.
En basit halleriyle, kullanılan teknikler sosyal ağlarda
beğeni, paylaşım veya gönderi yapmak için otomatikleştirilmiş hesapları
içeriyor. Bu gibi hesaplar, düzenlenen sosyal beslemelerle oyun
algoritmalarına içeriği yüklemek için hizmet edebiliyorlar. Konunun en mühim
noktaları veya argümanlarıyla yerleştirilerek, sosyal ağın yararına insanlar
arasında makul, gerçek tartışmalar çıkarabiliyor ve beğeni sayısını daha büyük
– mühim göstererek popülerlik illüzyonunu yaratıp, internetteki destek
ölçülerini basitçe etkileyebiliyorlar.
Projenin yöneticisi, Samuel Woolley buna “yaratılmış
konsensüs” diyor, popülerlik illüzyonu yaratılarak, aday siyasetçinin daha önce
hiç sahip olmadığı canlılığa sahip olması sağlanabiliyor.
Birleşik Devletler raporunun anlattığı şu: “Bir adayın internetteki
destek illüzyonu, gerçek desteği peşine takarak, çoğunluğa katılma etkisi
sağlayabiliyor. Trump, bu seçimde Twitter’ı ilgi odağı haline getirdi ve oy
verenler ilgi gösterdiler.”
Rapor bot kullanımına kurumsal destek olduğuna dair bazı
kanıtlar bulurken, partilerin kampanya yöneticileri tarafından sadece bir “deneysel”
tasarım olarak kullanılsa bile, Woolley bunun, bireylerden gelen destek kadar
güçlü olduğunu vurguluyor. “Bot’lar, bir kişinin insanları etkileme girişimine
dair becerisini büyük ölçüde çoğaltıyorlar.” Diyor. “Facebook’ta her daim
siyasi tartışmaları derleyen rahatsız edici arkadaşınızı hayal edin. Eğer 5 bin
Bot’tan oluşan bir orduları olsaydı, daha kötü bir hal alırdı, değil mi?”
Sosyal medyadaki Rus propagandası, dışarıya yönelik bir el
olarak Batı’da iyi biliniyor, Birleşik Devletler ve Fransız seçimlerine devlet
çapında müdahil oldukları iddialarını içerecek biçimde üstelik. Fakat Rusların
sosyal medyasına, bu ülke hakkında raporun belirttiğine göre, içeriden de ağır
bir dijital propagandayla sızılmış vaziyette.
Raporun yazarı Sergey Sanovich’in söylediğine göre, “Putin
Rusya’sındaki siyasi rekabet internet propaganda araçlarını gerektirdi ve… bu
talebe etkili biçimde cevap verilmesinin önü açıldı ve yaratılan araçlar daha
sonra dış ülke operasyonlarında kullanıldı.”
Woolley ekliyor: “Rusya, insanları kontrol etmek için sosyal
medyanın nasıl güçlü otoriter rejimler tarafından kullanıldığını görmek için
bakılması gereken ülke.”
Eğer Rusya, dünya çapında görülen pek çok tekniğin
öncülüyse, Ukrayna çatışmanın nasıl ilerlediğinin örneği olur. “Burada, beş yıl
içinde sayısal propagandanın nasıl olacağını görüyoruz, çünkü ülke mevcut Rus
taktiklerinin bir test alanı.” Diyor Woolley. Yine de, sonuç olarak sivil
toplum organizasyonlarının sorunu çözme yaklaşımları oldukça benzer.
Ülkenin Rus yalan haberleriyle mücadele çabası, StopFake
projesini çıkartmış, “çoğunlukla Rus medyası tarafından üretilen” sahte
öykülerle mücadele etmek için, ortak bir çaba.
Facebook ve Twitter Harekete Geçmeli
Rapor ayrıca, sosyal medya kuruluşlarının ağlarının nasıl
kullanıldığıyla açıkça ilgilenmediklerini gösteriyor. Örneğin Facebook,
anti-propaganda işinin çoğunu Snopes ve viral haber öykülerini doğru veya
yanlış olarak işaretlemeye yönelik çalışan yarı otomatik teyit takımına sahip
Associated Press gibi dış organizasyonlara bırakmakta. Twitter’ınsa anti-bot
sistemleri sitedeki ticari faaliyetleri tespitte etkili olsa da, görülen o ki politik
eylemlerle ilişkili otomatik hesapları kapatmakta daha etkisiz veya isteksiz.
Araştırmacılar, sosyal ağların daha fazlasını, daha çabuk
yapmalarını gerektiğini düşünüyor.
“Çoğunlukla hesapları bildirip, kendilerini kontrol ederek, bunu
kullanıcı topluluğuna bırakıyorlar.” Diyor Howard.
Araştırmacılar, bir ülkenin diğerlerinden bariz biçimde
farklı olduğunu tespit ettiler. Almanya’da internetteki istikrarsızlık korkusu,
mevcut otomatik siyasi saldırıların önüne geçti ve dünyaya öncülük eden, sosyal
ağların sitelerinde paylaşılanların sorumluluğunu üstlendiren bir kanun önerisi
verildi.
19 Temmuz 2017
Orijinal Haber : https://www.theguardian.com/technology/2017/jun/19/social-media-proganda-manipulating-public-opinion-bots-accounts-facebook-twitter
Tercüme: Utku Cem.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder