Stephen Waddington
31 Ekim 2017
31 Ekim 2017
Bot’lar ve hileli reklamlar sosyal medyayı manipüle etmek
için kullanılıyor. Bu nedenle ikisi de detaylı bir inceleme gerektiriyor.
Medyayı demokratikleştirme ve ifade özgürlüğünü geliştirmeyi
vaat eden ağlar ve teknoloji demokratik sürece tehditler teşkil ediyor.
Yeni araştırma bu meseleyi aydınlatıyor ve davranışlarımızın
nasıl şekillendirildiği hakkında ne kadar az bilgi sahibi olduğumuzu
gösteriyor. 2016 Haziran’ındaki AB referandumu ve 2016 Ekim’indeki ABD seçimlerinde
ortaya çıkan bulgular, sosyal medya platformlarında daha güçlü yönetime ihtiyaç
olduğunu işaret ediyor.
Bence sosyal medya da, anaakım medyaya uygulanan düzenleme
ve kuralların benzerine karşı sorumlu tutulmalı. Reklamcılık, medya hukuku ve
özellikle demokratik sürece uygulanmalı.
Sosyal medyanın vaadi, birbirimizle bağlanmak ve eşit ifade
özgürlüğüne sahip olmaktı. Facebook menziline ulaştı. 43 Milyon oy veren BK
vatandaşını mobil ve site üzerinden birbirine bağladı.
Ağımızdaki insanlardan
gelen bildirimlerle donatılmış cihazlarımız aracılığıyla, medyanın oldukça
yakın haliyle bizlere ulaşmakta. Platform olağanüstü güçte fakat demokratik
sürecin gelişimine yardımcı olduğunu söylemek zor. Aslında, tam tersi
görüşteyim.
Haberler ve Topluluklarda Tarafgirlik
Facebook’un haber algoritması var olan yanlılığımızı
destekliyor. Platformda paylaştığı
mız bildirimler üzerine kurulu içerikle
temsil ediliyoruz.
Şuan Facebook hesabınıza gidin ve siyasi görüşünüze aykırı
bir başlık bulmaya çalışın. Zorlanacaksınız. Haberler medya köpüğü yaratıyor.
Birleşik Krallık’taki pek çok insanın, AB referandum sonucuna dair yanlış hüküm
vermelerinin nedeni budur.
Bu arada Facebook’un ağı, herhangi mesele veya konuda hemfikir
insanların birlikte grup veya topluluklara katılmasına olanak tanıyor. Brexit
yanlıları Brexit yanlılarıyla, kalmak isteyenlerse kalmak isteyenlerle
kümeleniyor.
Paylaşılan hiçbir alan yok.
Medya Tarafgirliği Bu Noktada Bitmiyor
Sahte haberlere dair argümanlar adamakıllı tekrarlanıyor. Sahte
haberlerin iki ana amacı var. İlki propaganda ve ikincisi de rantçılık.
Aynı zamanda, ücretli etkileyicilerin ifşası reklam
düzenleyicilerin seslendirmeye başladıkları bir mesele.
Şimdi araştırma gösteriyor ki, kamusal ifadeler reklamlar ve
botlar aracılığı ötesinde yönlendiriliyor. Facebook, Google ve Twitter’ın ABD
Kongresi’ne sunduğu kanıtlar, Birleşik Devletler seçimlerine denizaşırı
ulusların müdahaleye giriştiğini gösterecektir. The New York Times raporuna
göre ABD seçmenleri, seçimler sürecinde Rusya kaynaklı 126 milyon reklam görmüş
olabilirler. Bununla beraber, Twitter 2752 hesap ve 1,4 milyon kez Tweet atan
36,000 Bot’u tespit etti.
Platformlarda ve Akademik Araştırmalarda İfşa
Dün Google bir blogda, Rusya’daki İnternet Araştırma
Teşkilatı’yla bağlantılı aktörlerin Birleşik Devletler seçimleri sürecinde
platformlarını kötüye kullanma çabalarına dair iz bulduklarını söyledi. 43
saatlik içeriğe sahip 1108 video deşifre edildi.
Mesele ABD seçimleriyle sınırlı değil.
Londra Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, AB referandumu
boyunca baskın şekilde Brexit yanlısı mesajları tweet’leyen 13,000 şüpheli Bot’u
deşifre ettiler. Social Science Computer Review’de yayınlanan bir makalede
araştırma takımı, oylama haftasında ağın ortadan kaybolduğunu söyledi.
Bence, sosyal medyanın ne kadar manipülatif olabileceğini
anlama hususunda sadece buz dağının ucunu kazımaya başladık. Sosyal medya
platformlarından daha büyük ifşa, daha çok akademik çalışma ve bu meselede
anlaşmayı sağlayacak mevzuat uygulamalarına ihtiyacımız var.
Orijinali: http://www.thedrum.com/opinion/2017/10/31/how-social-media-manipulation-affecting-your-life-today
Tercüme: Utku Cem.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder