15.3.18

Sosyal Medya Manipülasyonu Hayatımızı Nasıl Etkiliyor?


Stephen Waddington
31 Ekim 2017

Bot’lar ve hileli reklamlar sosyal medyayı manipüle etmek için kullanılıyor. Bu nedenle ikisi de detaylı bir inceleme gerektiriyor.

Medyayı demokratikleştirme ve ifade özgürlüğünü geliştirmeyi vaat eden ağlar ve teknoloji demokratik sürece tehditler teşkil ediyor.

Yeni araştırma bu meseleyi aydınlatıyor ve davranışlarımızın nasıl şekillendirildiği hakkında ne kadar az bilgi sahibi olduğumuzu gösteriyor. 2016 Haziran’ındaki AB referandumu ve 2016 Ekim’indeki ABD seçimlerinde ortaya çıkan bulgular, sosyal medya platformlarında daha güçlü yönetime ihtiyaç olduğunu işaret ediyor.

Bence sosyal medya da, anaakım medyaya uygulanan düzenleme ve kuralların benzerine karşı sorumlu tutulmalı. Reklamcılık, medya hukuku ve özellikle demokratik sürece uygulanmalı.

Sosyal medyanın vaadi, birbirimizle bağlanmak ve eşit ifade özgürlüğüne sahip olmaktı. Facebook menziline ulaştı. 43 Milyon oy veren BK vatandaşını mobil ve site üzerinden birbirine bağladı. 

Ağımızdaki insanlardan gelen bildirimlerle donatılmış cihazlarımız aracılığıyla, medyanın oldukça yakın haliyle bizlere ulaşmakta. Platform olağanüstü güçte fakat demokratik sürecin gelişimine yardımcı olduğunu söylemek zor. Aslında, tam tersi görüşteyim.


Haberler ve Topluluklarda Tarafgirlik

Facebook’un haber algoritması var olan yanlılığımızı destekliyor. Platformda paylaştığı
mız bildirimler üzerine kurulu içerikle temsil ediliyoruz.

Şuan Facebook hesabınıza gidin ve siyasi görüşünüze aykırı bir başlık bulmaya çalışın. Zorlanacaksınız. Haberler medya köpüğü yaratıyor. Birleşik Krallık’taki pek çok insanın, AB referandum sonucuna dair yanlış hüküm vermelerinin nedeni budur.

Bu arada Facebook’un ağı, herhangi mesele veya konuda hemfikir insanların birlikte grup veya topluluklara katılmasına olanak tanıyor. Brexit yanlıları Brexit yanlılarıyla, kalmak isteyenlerse kalmak isteyenlerle kümeleniyor.

Paylaşılan hiçbir alan yok.

Medya Tarafgirliği Bu Noktada Bitmiyor

Sahte haberlere dair argümanlar adamakıllı tekrarlanıyor. Sahte haberlerin iki ana amacı var. İlki propaganda ve ikincisi de rantçılık.

Aynı zamanda, ücretli etkileyicilerin ifşası reklam düzenleyicilerin seslendirmeye başladıkları bir mesele.

Şimdi araştırma gösteriyor ki, kamusal ifadeler reklamlar ve botlar aracılığı ötesinde yönlendiriliyor. Facebook, Google ve Twitter’ın ABD Kongresi’ne sunduğu kanıtlar, Birleşik Devletler seçimlerine denizaşırı ulusların müdahaleye giriştiğini gösterecektir. The New York Times raporuna göre ABD seçmenleri, seçimler sürecinde Rusya kaynaklı 126 milyon reklam görmüş olabilirler. Bununla beraber, Twitter 2752 hesap ve 1,4 milyon kez Tweet atan 36,000 Bot’u tespit etti.


Platformlarda ve Akademik Araştırmalarda İfşa


Dün Google bir blogda, Rusya’daki İnternet Araştırma Teşkilatı’yla bağlantılı aktörlerin Birleşik Devletler seçimleri sürecinde platformlarını kötüye kullanma çabalarına dair iz bulduklarını söyledi. 43 saatlik içeriğe sahip 1108 video deşifre edildi.

Mesele ABD seçimleriyle sınırlı değil.

Londra Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, AB referandumu boyunca baskın şekilde Brexit yanlısı mesajları tweet’leyen 13,000 şüpheli Bot’u deşifre ettiler. Social Science Computer Review’de yayınlanan bir makalede araştırma takımı, oylama haftasında ağın ortadan kaybolduğunu söyledi.
Bence, sosyal medyanın ne kadar manipülatif olabileceğini anlama hususunda sadece buz dağının ucunu kazımaya başladık. Sosyal medya platformlarından daha büyük ifşa, daha çok akademik çalışma ve bu meselede anlaşmayı sağlayacak mevzuat uygulamalarına ihtiyacımız var.


Tercüme: Utku Cem.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder